دروس هشتم

دروس هشتم

دروس هشتم

دروس هشتم

دروس هشتم

دروس هشتم

بایگانی

آخرین نظرات

  • ۱۵ اسفند ۹۴، ۲۳:۲۷ - سلام
    سلام

آخرین مطالب

۵۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

با نگاههایی پرسشگرانه به جهان پیرامون - می توان به گوشه هایی از حقایق و رازهای زیبای هستی دست یافت البته همه اذعان دارند که آدمی در عصرحاضر علیرغم دستیابی به علوم و اکتشافات مختلف هنوز در ابتدای راهی طولانی است هرجا که مسئله کشف اسرار هستی مطرح می شود بزرگی و کوچکی پدیده مورد بررسی چندان مهم نیست شاید تلاش تحقیقاتی یک حشره شناس از لحاظ ارزش و اهمیت از فعالیت یک اخترشناس - کمتر نباشد به همین دلیل حضرت علی ( ع ) در سخنی می فرماید :

مخلوقات خداوند بزرک و کوچک سنگین و سبک نیرومند و ناتوان هریک با نظام دقیق و کامل ما را به آفریننده آنها متوجه می کند.زنبور عسل

در ادامه مباحثی که درمورد جلوه های آفرینش داشتیم به شگفتیهای هستی در دنیای جانوران رسیدیم و این هفته به دنبال بیان اسرار زندگی جانوران از حشره ای پرتلاش با شما سخن می گوییم حشره ای که نقش مهمی در طبیعت و همچنین در زندگی انسانها دارد حتما حدس زده اید که منظور ما چیست ؟ بله زنبور عسل این موجود کوچک اما بسیار سودمند.

***اگر ساعاتی در زندگی زنبور عسل این حشره باهوش دقت کنیم دنیای عظیمی مشاهده می کنیم سازمانی وسیع یک زندگی منظم صنعتی دقیق هوش فوق العاده و بالاخره کار و فعالیتی خستگی ناپذیر زنبوران عسل به قانون طبیعت بسیار وفادارند و هیچگاه حاضر نیستند از مرز قانون قدمی فراتر بگذارند اینجاست که حشره شناسان در اینکه این قانون دقیق و کامل ازکجا سرچشمه گرفته و چگونه از سوی زنبور عسل اجرا

می شود حیران مانده اند حال قبل ازاینکه به دنیای پراز شگفتی زنبوران عسل وارد شویم خوب است که به کلامی از قرآن کریم گوش فرا دهیم که به زیبایی از زندگی زنبوران عسل در سوره نحل آیات 68 و 69 چنین می گوید :

پروردگار تو به زنبور عسل وحی ( الهام غریزی ) فرستاد که از کوهها و درختان و داربستهایی که مردم می سازندخانه هایی برگزین سپس از تمام ثمرات تناول کن و راههایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده به راحتی بپیما، از درون شکم آنها نوشیدنی خاصی خارج می شود به رنگهای مختلف که در آن شفای مردم است در این امر نشانه روشنی است برای جمعی که اهل تفکر هستند.

***نخستین ماموریت زنبورهای عسل طبق آیه ای که ذکر شد ماموریت خانه سازی است حتما شما خانه های شش ضلعی زنبوران عسل را دیده اید این خانه ها با ظرافت و مهندسی فوق العاده ای ساخته می شوند خانه هایی که نقشه آن بسیار حساب شده و زوایای آن کاملا دقیق و یکسان است این نوع خانه ها از استحکام خاصی نیز برخوردار است مصالح ساختمانی شهر زنبورها نیز ماده ای بسیار ساده به نام موم است موریس مترلینک دانشمند زیست شناس می گوید : برای ما مشکل است که بدانیم این موم چگونه و به چه ترتیب میان زنبوران عسل تراوش می شود.

***زنبورهای عسل تقسیم کاری جالب و بسیار دقیق و منظم درمیان خود دارند؛

کار ملکه زنبور عسل تخم ریزی است ملکه از لحاظ جثه از زنبوران دیگر درشت تر است و دارای موقعیت مخصوص است برخی از زنبورها مامورند تا درجه حرارت داخل کندو را درحال تعادل نگه دارند برخی از آنها مامور ساخت و مرمت کندو هستند کارگرانی نیز که مسئول نوشیدن شهد گلها هستند از کندو بیرون می روند و هرکدام از نوع مخصوصی از گلها استفاده می کنند.

براستی این همه کارهای حیرت انگیز با این نظام دقیق ازکجا سرچشمه گرفته است ؟ زنبورها برای رسیدن به منطقه گلها گاهی راه خود را نشانه گذاری می کنند و ازطریق پراکندن بوهای مختلف در مسیر راه را چنان مشخص می کنند که کمتر امکان دارد زنبوری سرگردان شود زنبورها شیره گلها را به بعضی از حفره های داخل بدن خود می فرستند و درآنجا که حکم یک کارخانه کوچک مواد شیمیایی دارد شهد گل تغییر و طی تحولات مختلف به عسل تبدیل می شود زنبورها مجددا عسل ساخته شده را از بدن خود بیرون می فرستند رنک عسل برحسب آنکه زنبور بر روی کدام گل یا میوه نشسته و از آن بهره گیری کرده متفاوت است.

***می دانیم که در گلها و گیاهان داروهای حیات بخش نهفته است دانشمندان به این حقیقت رسیده اند که زنبورها به هنگام ساختن عسل آنچنان ماهرانه عمل می کنند که خواص درمانی و دارویی گیاهان کاملا به عسل منتقل میشود و محفوظ می ماند به همین دلیل عسل دارای بسیاری از خواص درمانی گلها و گیاهان روی زمین است عسل فرآورده ای حیات بخش و نیرو دهنده است زود جذب خون می شود و از ایجاد عفونت در معده و روده جلوگیری می کند.

از آنجا که عسل به سرعت وارد مرحله سوخت و ساز بدن می شود می تواند فوری انرژی ایجاد کرده و قوا را ترمیم نماید مواد مصرفی و ویتامینهایی زیادی در عسل وجود دارد در عسل آهن منیزیم پتاسیم به مقدار قابل توجهی موجود است و ویتامینهای آ ب ت و کا نیز در این ماده مفید یافت می شود عسل هرگز فاسد نمی شود برخی از کارشناسان توصیه می کنند که عسل را نباید درظرفهای فلزی ذخیره کرد و جالب این است که قرآن هنگامیکه از زنبوران عسل سخن می گوید از خانه آنها تنها در سنگها و چوبها یاد می کند.

***سخن درمورد زنبور عسل بسیار است و شاید بتوان چند برنامه را به زندگی این موجود اسرار آمیز اختصاص داد اما به چند نکته دیگر از زندگی این حشره مفید بسنده می کنیم کار و فعالیت در نظر زنبورهای عسل بسیار مهم است آنها چنان کار می کنند که هیچ چیز نمی تواند جلوی فعالیت خستگی ناپذیر آنها را بگیرد بطور مسلم گرسنگی و نیاز - آنها را مجبور به کار نمی کند دو یا سه گل برای تغذیه شبانه روز این حشره قانع کافی است و در ظرف یک ساعت می تواند آذوقه چند هفته را از سیصد گل تهیه کند به همین دلیل باید گفت عشق به کار و فعالیت آنها را وادار به تحرک می کند و در سایه این فعالیت است که موجودات دیگر از دسترنج آن بهره مند می شوند بطوریکه از یک کندو شاید بتوان تا چهل کیلو عسل تهیه کرد .

خدمتی که زنبور عسل برای محیط زیست و انسان انجام می دهد به همین ختم نمی شود زیرا نقش این موجود کوچک در دستگاه عظیم آفرینش بیش از اینها است چنانچه یکی از خدمات این حشره گرده افشانی و تکثیر گیاهان است زنبور عسل بیش از حشرات دیگر عامل نقل و انتقال گرده گلهاست کشاورزان و باغداران با تجربه - همیشه در گوشه و کنار کشتزار و باغ خود چند کندو از زنبور عسل دارند تا آنان را در کار گرده افشانی گلها و گیاهان یاری دهند تحقیقات زیست شناسان بیانگر آن است که اگر زنبور عسل از بین برود هزاران نوع از گیاهان و گلها و میوه ها از بین خواهند رفت.

***موضوع جالب دیگر در زندگی زنبوران عسل این است که آنها نسبت به نظافت

و پاکیزگی بسیار حساس هستند بطوریکه هیچگاه روی نقاط آلوده و کثیف نمی نشینند اگر یکی از آنها روی نقطه آلوده ای نشسته باشد وقتی که بخواهد وارد کندو شود زنبورهای محافظ از ورود آن جلوگیری می کنند و در مواردی زنبور آلوده را با خشونت می کشند به همین جهت دسته ای از زنبورهای کارگر ماموریت پاکیزگی کندو را برعهده دارند.

***با سختی از امام صادق (ع) درمورد زندگی اسرارآمیز زنبور عسل گفتار خود را به پایان می بریم :

در زنبور عسل دقت کنید و در زندگی اجتماعی آن فکر کنید اگر در بدست آوردن ذخایر غذایی و ساختن خانه شش گوشه منظم و اعمال حیرت انگیز این حیوان درست دقت کنید موضوع بسیار جالبی خواهید دید نتایج فعالیت این حشره بسیار گرانبها حیرت انگیز است و عجیب تر اینکه موجودی که این همه عجائب را انجام می دهد حیوانی است که حتی نمی تواند به وجود و موقعیت خود پی ببرد تا چه رسد به نتایج این اعمال شگفت انگیز این خود دلیلی است روشن که اینها همه به الهام خداوند دانا و تواناست و این حشره فعال مسخر قدرت لایزال الهی است.

۱ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۷:۵۱
علیرضا تقوا

یعقوب (پسر ِ) لیث یکی از پادشاهان ایران از دودمان ایرانی صفاری بود. نام پارسی وی رادمان پسر ماهک بود.

زندگینامه

یعقوب پسر لیث در روستای قرنین در سیستان به دنیا آمد. لیث پدر یعقوب در 

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۳
علیرضا تقوا

1ـ ...........پدر شعر فارسی است.

2ـ کدام سلسله ها نقش چشم گیری در رونق و شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی داشته است؟

 

 

3ـ 3مورد از معماری های ایرانی-اسلامی را نام ببرید.

 

 

4ـ دو سلسله ایرانی را پیرو مذهب شیعه بودند را نام ببرید.

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۱
علیرضا تقوا

1ـ چه کسی بنیان گذار سلسله طاهریان بود؟

الف)طاهر ذوالیمینین                                ب)یعقوب لیث

پ)امیر اسماعیل سامانی                            ت)عضدالدوله

2ـ کدام سلسله زیر با فرمان عباسیان به حکومت رسیدند؟

الف)طاهریان                                          ب)صفاریان

پ)آل بویه                                             ت)علویان

3ـ کدام یک از سلسله زیر پیرو مذهب شیعه بوده است؟

الف)طاهریان                                         ب)صفاریان

پ)آل بویه                                             ت)سامانیان

4ـ پایتخت سامانیان کدام بود؟

الف)بغداد                                              ب)بخار

پ)ری                                                 ت)شیراز

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۰
علیرضا تقوا

آشوریان ایران

 

آشور یا آسور، نام سرزمین قدیمی است که در بخش وسطای رود دجله و کوهستان های مجاور قرار داشته است و از آشور (رب النوع) گرفته شده است و پایتخت آن نخست شهر آشور و سپس کالح و بعداً نینوا بوده است. آشوری ها اصولاً از نژاد سامی هستند و زبان آنان با سایر زبان های سامی، مانند عربی و... هم ریشه است. در تاریخ آمده است که سامیان به دنبال آب و علفزار، از جنوب شبه جزیره عربستان به سوی شمال این شبه جزیره حرکت کردند و در شمال سکنی گزیدند. آثار و شواهدی در دست است که نشان می دهد، این توده های متراکم در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد به بین النهرین رسیدند و دنباله آنان همچنان به صورت سیلی از جنوب به طرف شمال در حرکت بودند.

آشوری ها به سرعت شروع به ساخت شهرهای جدید کردند و به تدریج بر پیشرفت آنان در تمام زمینه های فرهنگی و نظامی افزوده شد. شهر آشور اولین پایگاه آشوری ها محسوب می شود و توسعه قدرت آنان از همین شهر آغاز شد، به طوری که امپراطوری «میانه آشور» را تأسیس کردند و گستره قدرت آشوری ها در زمان فرمانروایی نیکولته نیتور تا (۱۲۰۷ ـ ۱۲۴۴ ق. م) به اوج خود رسید و آشوری ها حاکم مطلق سراسر بین النهرین شدند.

پس از امپراطوری «میانه آشور» قدرت آشوری ها رو به اضمحلال گذاشت؛ به گونه ای که تا دو یا سه قرن پس از امپراطوری «میانه آشور» توسط اقوام بی تمدن مورد دست درازی و غارت قرار گرفتند، تا اینکه به مرور به خود باوری رسیده و جان دوباره گرفتند و درست در همین زمان بود که عظمت و شکوه گذشته شکوفا شد و تمدن بین النهرین شکل گرفت.

سرانجام امپراطوری قدرتمند آشور در سال ۶۱۲ ق. م با هجوم متحد مادها و بابلیان سقوط کرد و قدرت از نینوا به بابل منتقل شد؛ اما حتی یک قرن نیز طول نکشید که بابل سقوط کرد و عصر حکومت یکی از بزرگ ترین امپراطوری های جهان به سر رسید.

براساس شواهد و مدارک موجود، آشوری ها، قرن ها در ایران سکونت داشته اند؛ لیکن نمی توان تاریخ دقیق ورود آنان را به ایران مشخص کرد. چندین نمونه از این گونه مهاجرت ها به شرح زیر است :

تیگلات پلاسر اول (۱۰۱۵ ـ ۱۰۷۷ ق م) در زمان سلطنت خود بر امپراطوری آشور، چندین بار به سرزمین ماد، مخصوصاً سرزمین های اطراف دریاچه ارومیه لشکر کشی کرد و تعدادی از آشوریان را در آنجا سکنی داد. همچنین از کتیبه ای که از زمان سلطنت سارگن دوم به دست آمده است، این مطلب درک می شود که بین سال های ۷۲۱ ـ ۷۰۵ ق م. گروه هایی از آشوری ها در فلات ایران و سرزمین ماد اسکان داده شده اند. براساس همین کتیبه، در این زمان حدود دویست هزار آشوری در ناحیه آذربایجان فعلی ساکن شده اند.

در زمان سناخریب، سر حدون و آشور بنی پال اسکان آشوری ها در ایران ادامه داشت و در زمان سلطنت شاپور اول( خسرو انوشیروان)، تعداد قابل توجهی از آشوری های ساکن در شهرهای روها (ارفه)، انطاکیه و نصیبین به ایران منتقل و در شهرهای توس، نیشابور و هرات اسکان داده شدند. خسرو پرویز نیز تعداد قابل توجهی از آشورهای سوریه و فلسطین را به ایران انتقال داد، پس از تصرف شهر (ارفه) به وسیله رومی ها و آزار مسیحیان آشوری ساکن این منطقه، تعداد قابل توجهی از آنان به نصیبین و سایر شهرهای ایران پناهنده شدند و مدرسه ارفه نیز که به وسیله رومی ها تعطیل شده بود، به قلمرو ایران منتقل شد.

در زمان خلافت عمر، همه آشورهای شهر کوفه به جزایر و سواحل جنوبی خلیج فارس کوچانده شدند و بدین ترتیب، تعداد قابل توجهی از آشوری ها در صفحات جنوبی ایران سکونت گزیدند. آخرین موج مهاجرت آشوری ها به ایران در قرن بیستم و در سال های اولیه جنگ جهانی اول صورت گرفت و آن زمانی بود که عثمانیان پس از کشتارعظیم ارامنه و آشوری های ترکیه، عشایر آشوری را با کسب اجازه از ولیعهد ایران به مناطق خوی، سلماس و ارومیه کوچانیدند. براساس شواهد و مدارک به دست آمده از قبرها و کلیساهای تاریخی، به طور کلی می توان گفت که اسکان آشوری ها در ایران با تاریخ این سرزمین عجین بوده است. واقعیت این است که آشوری ها پس از سقوط امپراطوری در بین النهرین، جزئی از ملت ایران شده و با مردم این سرزمین سرنوشت مشترک داشته اند.

آشوری ها از بدو پیدایش مسیحیت بدین آیین گرویده اند. اکثریت آنان در قرن اول تا سوم میلادی به این دین روی آوردند. روایات متعددی نیز در مورد نحوه و زمان مسیحی شدن آشوری ها به طوردسته جمعی وجود دارد که به شهر ارفه یا ادسا که یکی از مراکز مهم سیاسی، مذهبی و علمی آشوری ها بود، مربوط است.

بنا به روایات آشوری، در زمان حیات مسیح، آبکار پنجم پادشاه دولت ارفه بود و از بیماری لا علاج رنج می برد. در همین زمان، اخبار مربوط به معجزات شفا بخش حضرت مسیح به گوش پادشاه رسید و به همین لحاظ پیک به جانب آن حضرت فرستاد و ایشان را دعوت کرد که به شهر او بیاید و افزون بر آنکه به دور از آزار یهودیان به تبلیغ دین خود می پردازد، او را نیز شفا دهد.

حضرت مسیح در پاسخ به پادشاه نوشت: من رسالتی از جانب خدا دارم که موعد اتمام آن فرا رسیده است و با آنکه از تو سپاس دارم، اما نمی توانم نزد تو بیایم؛ لیکن به جای خود، یکی از پیروانم را به سوی تو خواهم فرستاد تا هم تو را شفا دهد و هم مردم شهر تو را به دین راستین هدایت کند. بدین ترتیب در حدود سال های اول میلادی یکی از رسولان، به نام «ادی» یا تدئوس به ادسا اعزام شد و آبکار را شفا داد و بدین ترتیب، اکثریت مردم شهر ارفه به دین مسیحی گرویدند. نخستین کلیسای شرق آشوری در شهر ارفه (رها یا ادسا)، به وسیله این شخص تأسیس شد و آن را کلیسای شرق یا کلیسای پارسیان نام گذاشتند و قرن ها به وسیله این کلیسا، به تبلیغ دین مسیحیت و گسترش علوم و فنون همت گماشتند. ارفه از زمان تأسیس کلیسای مسیحیت فعالانه در امر گسترش مسیحیت شرکت کرد و نخستین مدرسه تربیت مسیحیان و تحقیق در فلسفه مسیحیت و سایر علوم و فنون، به نام مدرسه پارسیان همه ساله تعداد قابل توجهی دانشمند تربیت می کرد و به اقصی نقاط ایران و سایر نقاط عالم، برای بشارت و موعظه مسیحیت، تأسیس مدارس، کلیساها، بیمارستان ها و سایر مراکز علمی و مذهبی اعزام می کرد. مدرسه ارفه به منزله پلی بود میان اعتقادات مسیحیان شرق و غرب. به وسیله این مرکز علمی بود که بین فلسفه یونان، روم و شرق رابطه ایجاد شد.
آشوری ها نیز همانند ارامنه، فرق مختلفی دارند که عبارت است از:

۱. کلیسای شرق آشوری: این کلیسا به نام های دیگر، مانند کلیسای یعقوبی و کلیسای نسطوری نیز شناخته می شود. این کلیسا مدعی است که براساس تعالیم مستقیم و سنت دست نخورده صدر مسیحیت تشکیل شده و در طول تاریخ، بی تغییر و تحول اساسی، همچنان استقلال خود را در برابر کلیساهای خارج و مکاتب مختلف مسیحیت محفوظ داشته است. بیشتر پیروان این کلیسا آشوری هستند و در سراسر جهان پراکنده اند. بیشترین پیروان این کلیسا در عراق و سپس در امریکا، ایران، سوریه، لبنان، ترکیه، هند و ممالک اروپایی زندگی می کنند. این کلیسای سنتی از لحاظ اعتقادات و مراسم مذهبی، قرابت نزدیکی با کلیساهای ارتدوکس دارد. کلیسای شرق آشوری ایران که تابع مرکز جهانی این کلیساست، در حال حاضر، زیر نظر مستقیم پاتریاریک، (عالی ترین مقام مذهبی) اداره می شود. رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری، عالی جناب ماردنخای چهارم است و مرکز اصلی این کلیسا در تهران است. عبادت در این کلیسا به زبان آرامی است و سلسله مراتب کلیسایی مخصوص به خود را دارد و تابع واتیکان نیست و پاتریاریک در رأس این کلیسا قرار دارد.

اصول اعتقادی این کلیسا، به اختصار از این قرار است: ایمان به خدا، عیسی پسر خداست، ایمان به روح القدس، گناهکار بودن انسان، کفاره شدن عیسی بر روی صلیب برای آمرزش انسان، مرگ و دفن عیسی، رستاخیز و صعود عیسی، بازگشت ثانوی عیسی، قیامت و داوری و اعتقاد به کتاب مقدس، به عنوان کلام خدا.

۲. کلیسا کاتولیک (کلدانی آشوری): این کلیسا پس از تشکیل کلیسای شرق آشوری تأسیس شد و اگر چه خود را در شمار کلیساهای سنتی و قدیمی قرار می دهد؛ اما از لحاظ برخی اعتقادات خاص مربوط به شخصیت حضرت مریم و تعبیرات مربوط به اقنوم و شخصیت حضرت مسیح با کلیسای شرق و مکتب ارتدکس اختلاف اساسی دارد. این کلیسا زیر نظر کلیسای واتیکان اداره می شود؛ ولی از لحاظ زبان کلیسا، با کلیسای کاتولیک جهان متفاوت است؛ بدین معنا که مراسم مذهبی کلیسای آشوری به زبان آشوری است و از این بابت شباهت کلی با کلیسای شرق آشوری دارد.

کلیسای کاتولیک آشوری و کلدانی در میان آشوریان ایران حدود ۱۳ هزار نفر پیرو دارد. رهبر کلیسای کاتولیک در ایران، در حال حاضر جناب اسقف رمزی است. مرکز اصلی کلیسای کاتولیک آشوری در تهران قرار دارد. اصول اعتقادی این کلیسا به اختصار از این قرار است: علاوه بر قبول داشتن کتاب مقدس به احادیث و روایات مقدسین نیز احترام می گذارند. اعتقاد به مراسم و آیین های مقدس، مانند تعمید و عشای مقدس، نزدیک ترین فرد به خدا پس از عیسی حضرت مریم است. ایمان به این مطلب که عیسی پسر خداست و از مریم باکره متولد شده است و به خاطر گناه بشر مصلوب شده و مدفون شده و روز سوم زنده خواهد شد و پس از چهل روز به آسمان صعود خواهد کرد. اعتقاد به روح القدس نیز از دیگر اعتقادات آنان است.

۳. کلیسای انجیلی آشوری: این کلیسا از فرق پروتستان است و در نیمه اول قرن ۱۹ میلادی توسط مبلغان مذهبی امریکایی در ایران تأسیس شد. این کلیسا تا چندی پیش، تحت نظر اتحادیه کلیساهای پروتستان ایران اداره می شد؛ ولی در حال حاضر، به صورت مستقل اداره می شود و مرکز آن نیز در تهران قرار دارد. کلیسای انجیلی تابع تشریفات خاص مذهبی کلیساهای شرق آشور و کاتولیک نیست. زبان کلیسا همان زبان محاوره آشوری است. کلیسای انجیلی آشوریان در ایران دارای یک انجمن، گروه جوانان، بانوان و گروه های کُر مذهبی است. این کلیسا در عرض سال برای کودکان کلاس های دینی و زبان قومی بر پا می کند.

۴. کلیسای جماعت خدا یا برادران آشوری (پنطیکاستی): این کلیسا از شعبه های کلیسای پروتستان است که نخست در امریکا پدید آمد و سپس توسط کشیش اندریوس اورشان که از آشوریان ایرانی مقیم امریکا بود، در سال ۱۹۱۰ میلادی در ایران تأسیس شد. تعداد اعضای این کلیسا در مقایسه با سه کلیسای یاد شده از همه کمتر است. وجه تمایز عمده این کلیسا با سایر کلیساها در این است که علامت و نشانه تعمید بر روح القدس را تکلم به زبان های آسمانی می داند (مطابق کتاب اعمال رسولان، باب دوم انجیل مقدس). در رأس کلیسا شبان قرار دارد که سمت کشیش دارد و مسئول اداره امور کلیساست.

طلوع انقلاب اسلامی ایران برای آشوری ها نویدهای تازه ای داشت. آنان مانند سایر گروه های نژادی و گروه های مذهبی رسمی از نعمت آزادی و حریت استفاده کرده، زبان، آداب، رسوم، مذهب و سنن قومی خود را که ضامن بقای قومیت آنان است، حفظ و حراست کردند و در میان افراد جامعه خود آزادانه اشاعه دادند. تدریس زبان آشوری، یعنی آنچه در سراسر خاورمیانه منع شده و کشورهای همسایه آن را ممنوع می دانند، در مدارس اختصاصی آشوریان ایران مانعی ندارد. بر پایی مراسم و آیین های دینی و مذهبی در کلیساهای چهارگانه آشوری، از مفاخر جامعه آشوری است. آیین هایی مانند انجام مراسم قربانی مقدس یا عشای ربانی برای کودکان و آموزش تعلیمات دینی در مدارس و کلیساهای آشوری با نظم و شکوه خاص برگزار می شود.

آشوریان دارای بیش از۹۰ کلیسای تاریخی باقی مانده از نخستین سال های پذیرش مسیحیت هستند که هنوز در روستاهایی که برخی آنها فاقد حتی یک خانواده آشوری هستند، حفظ و نگهداری می شود و همه ساله نیز در آن مکان ها مراسم خاص و باستانی بر پا می شود. آنچه بیش از همه برای آشوریان ایران مایه مباهات است، این است که با وجود جمعیت اندک آنان در ایران که شاید به جمعیت یک شهر نیز نمی رسد، در مجلس شورای اسلامی داری یک نماینده هستند. این نماینده صاحب اختیاراتی همانند ۲۹۰ نماینده دیگر مجلس است و این مسئله در خاور میانه و کشورهای غربی که به وجود آزادی در کشورشان می بالند، کم نظیر است.

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۶
علیرضا تقوا

موسوعة الغدیر 14مجلدات

مولف : موسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامی 
 ناشر : انتشارات موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامی 
 سال چاپ : 1427هـ/2006م 
نام کامل:موسوعة الغدیر فی الکتاب والسنة و الادب. این مجموعه که توسط علامه امینی (قدس سره) در 11 جلد تدوین شده بود توسط مؤسسه دایره المعارف بازنگری و تحقیق و در 14 جلد منتشر و بارها چاپ شده است (با افزودن یک جلد به عنوان مقدمه در اول و دو جلد فهرست فنی و تفصیلی در آخر).

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۵
علیرضا تقوا

راه‏های تقویت اراده‏
1 تلقین به خود، همواره در کارهای سخت و دشوار به خود تلقین کنید و این عبارات را بگویید که:«من به خوبی می‏ توانم این عمل را انجام دهم.»
2 .هر روز صبح حداقل بیست دقیقه، به طور مرتب و در ساعتی معین ورزش کنید.
.3 صبح‏گاهان، هر زمان که بیدار شدید، بی ‏درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون روید. حتی اگر خواب آلودگی مزاحمتان است، از اتاق بیرون روید و قدری نرمش کنید تا خواب آلودگی از بین برود.
.4 در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید، قضای آن را به جا آورید.
.5 مقید باشید هر روز تعداد آیات معینی از قرآن را تلاوت کنید (حداقل 30 تا 50 آیه) و در صورت تمایل در هفته ‏های بعد، به میزان آن بیفزایید.
.6 ترک گناه و مخالفت با هواهای نفسانی، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده و نهادینه کردن آن در درون انسان دارد.
.7 هرگز در کارها، ناامید نشوید و با حالت تهاجمی، برای پی گیری و به انجام رساندن کارهای ناقص و ناموفق، تلاش کنید.
.8 کارهایی را که به عهده می‏ گیرید، ناتمام رها نکنید. آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.
.9 از پراکنده کاری و آشفتگی در کارها - که موجب به هم ریختگی انجام فکری می‏شود - بپرهیزید و به فعالیت‏های خود تمرکز و انسجام ببخشید.
.10 همواره بر خداوند توکل کرده و در همه امور از او استمداد جویید.

منبع: www.porseman.org

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۵
علیرضا تقوا

سرویس پست مستقیم

پست مستقیم حلقه اتصال تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات با مصرف کنندگان و مشتریان است این سرویس به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا با مخاطبان مورد نظر بطور مستقیم ارتباط برقرار نمایند . پست مستقیم یک رسانه تبلیغاتی است که اساس آنرا بانکهای اطلاعاتی تشکیل می دهد که شامل آدرس سازمانها ، شرکتها و واحدهای تولیدی و خدماتی به همراه مخاطبان هرکدام است . این سرویس مرسولاتی راکه در قالب خدمات پست مستقیم دریافت می گردند اعم از پست تبلیغ با نشانی و بدون نشانی و پست جواب قبول را شامل می شود و از مرحله قبول تا توزیع و پس از آن را نیز در بر می گیرد که براساس کدپستی ده رقمی طراحی و اجرا می گردد . مشتریان محترم پست مستقیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده ازاین سرویس می توانند در تهران ابتدا برای انعقاد قرارداد باشماره تلفن 88112696 اداره کل کدگذاری و جغرافیایی تماس بگیرند و یا به مراکز مناطق پستی تهران و در سایر نقاط کشور به مراکز ادارات پست شهرستانها مراجعه نمایند. 

سرویس پست تلفنی - 193

این سرویس با بهره مندی از تلفن 193 و یا تماس تلفنی با واحد مقر فرستنده مناطق پستی یا ادارات شهرستان در کوتاهترین زمان ممکن خدمات پستی را در اختیار شهروندان از طریق مراجعه به نشانی متقاضیان قرار میدهد . ایـن سرویـس بـه جزروزهای تعطیل ازساعت8 صبح تا8 شب مشغول ارائه خدمات است.
 

سرویس پست تصویری

سرویسی است که به منظور مبادله تصویر اسناد و مدارک و هر نوشته ای که منع قانونی نداشته باشد در کوتاهترین فاصله زمانی بوسیله انتقال امواج از طریق خطوط مخابراتی صورت میگیرد بطوریکه پس از تحویل مدارک به واحد پستی ، مشتری تائیدیه لازم را اخذ می کند و سند یا مدارک مخابره می شود در اداره پست مقصد هم تصویر سند مورد نظر براساس آدرس تفکیک و برای گیرنده ارسال می شود این سرویس شامل خدمات زیر است :

  • پیام مستقیم : این نوع پیام شامل تصاویر اسناد و مدارکی است که مستقیما به تلفکس گیرندگان ارسال میگردد.
  • پیام عادی داخلی (غیر مستقیم) : این نوع پیام پس از مخابره به ادارات پست مقصد از طریق موزعین در نشانی گیرندگان توزیع میگردد.
  •  تله فکس بروفکس : این نوع پیامها منحصرا بمقاصد خارج از کشور ارسال میگردد . که در تلفکس بصورت مستقیم و در بروفکس برای تعداد معدودی از کشورهای طرف قرارداد پیام به ادارت پست ارسال و توسط موزع پست مقصد به نشانی توزیع میگردد .

 

۱ نظر افراد موافق ۱ افراد مخالف ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۴
علیرضا تقوا

محاصره اقتصادی

پس از اینکه چند سال از بعثت پیامبر گذشت، قریش دید که تمام تلاش هایش در محدود کردن رسول خدا ناموفق بوده است. سران قریش می دیدند که کسانی مانند حمزه عموی پیامبر مسلمان شده اند و مسلمانان به حبشه رفته اند و هر روز نیز اسلام گسترش بیشتری می یابد. لذا مجلسی تشکیل دادند و در آن تصمیم گرفتند که مسلمانان را تحت فشار اقتصادی و اجتماعی بگذارند. آنان قصد داشتند با این کار هم از شمار مسلمانان بکاهند وهم بنی هاشم را که حامی رسول خدا بودند وادار کنند که پیامبر ار تسلیم آنها کنند. 
آنان عهد نامه ای نوشتند و امضاء کرده و داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق مواد زیر رفتار کند. 
1 ـ همه گونه خرید و فروش با هواداران محمد تحریم می شود. 
2 ـ کسی حق ندارد با مسلمانان ارتباط زناشوئی برقرار کند. 
3 ـ ارتباط و معاشرت با آنها اکیداً ممنوع می شود. 
4 ـ در تمام پیش آمدها باید از مخالفان محمد طرفداری کرد. 
بنی هاشم و در راس آن ابوطالب وقتی اوضاع را چنین دیدند، برای حفظ جان پیامبر مجبور شدند که همگی به شعب ابوطالب که میان کوه ابوقبیس و شعب ابن عامر قرار دارد، بروند، چرا که دیگر نمی توانستند با کسی مراوده و ارتباطی داشته باشند و نیز در آن صورت بهتر می توانستند از جان پیامبر دفاع کنند. ابوطالب برای اینکار در نقاط مرتفع شعب افرادی برای دیده بانی گماشت تا آنها را از هر گونه پیش آمد با خبر سازند. 
این محاصره که در سال هفتم بعثت شروع شد. سه سال طول کشید و یکی از سختترین دوره های زندگی پیامبر و مسلمانان به شمار می رود. آنها نمی توانستند مایحتاج خود را تهیه کنند، زیرا کسی حاضر به معامله با آنان نبود. قریش کسانی را مامور کرده بود اجازه ندهند کسی برای مسلمین آذوقه ببرد. 
کار به جایی رسید که جوانان و مردان با خوردن یک دانه خرما در شبانه روز زندگی می کردند. در تمام این مدت، فقط در ماههای حرام که امنیت در سرتاسر شبه جزیره حکمفرما بود، بنی هاشم از شعب بیرون آمده و به داد و ستد مختصری اشتغال می ورزیدند. پیامبر اسلام نیز فقط در همین ماهها توفیق نشر و پخش آئین خود را داشت. 
پایان محاصره: 
سرانجام وضع مسلمانان و بنی هاشم به حدی رسید که بعضی از سران قریش را تحت تاثیر قرار داد و تصمیم گرفتند که عهد نامه را ملغی سازند. در همین زمان، پیامبر به علم الهی، ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین توسط موریانه آگاه کرد. این یکی از معجزات پیامبر بود، زیرا هیچ کس در کعبه را نگشوده بود. 
وقتی مشرکان پیمان را بیرون آوردند، مشاهده کردند که موریانه تمام عهد نامه را به جز عنوان «بسمک اللهم» خورده است. مجموع این مسایل سبب شد که تعهد قریش از بین برود و بنی هاشم بار دیگر آزاد شدند. اندکی پس از بیرون آمدن از شعب دو تن از عزیزترین افراد پیامبر یعنی ابوطالب و خدیجه در گذشتند. 

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۳
علیرضا تقوا

رییس جمهوری عصر دوشنبه در دیدار نخست وزیر ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان و همه کشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریسم دست به دست یکدیگر بدهند زیرا امنیت در منطقه در سایه همکاری پایدار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اظهارداشت: امنیت مقوله ای تقسیم کردنی نیست و اگر کشوری از تروریسم آسیب ببیند سایر کشورها نیز متضرر خواهند شد.

دکتر روحانی با اشاره به جنایات گروه های تروریستی در منطقه گفت: تروریست ها علیه تمدنها و انسانیت می جنگند و برای آنها کشتن مسیحیان و یا مسلمانان فرقی ندارد.

رییس جمهوری سپس به همزیستی دوستانه و صمیمی مسلمانان با ارامنه در ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پشتیبان راه حل های سیاسی و مسالمت آمیز در چارچوب مقررات بین المللی برای حل مسایل منطقه ای است.

دکتر روحانی افزود: اگر در مسایلی اختلاف نطر وجود دارد،کشورهای منطقه باید در زمینه دستیابی به راه حلی که مورد توافق همه طرفین باشد، تلاش کنند.

رییس جمهوری در ابتدای این دیدار به روابط خوب ایران و ارمنستان اشاره کرد و با تاکید بر استفاده از همه ظرفیتهای موجود برای توسعه مناسبات دو ملت و دو کشور گفت: تهران و ایروان در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی همکاریهای خوبی داشته اند و ما از مواضع مثبت ارمنستان قدردانی می کنیم.

دکتر روحانی ضرورت تلاش مضاعف دو دولت برای ایجاد تحرک در مناسبات اقتصادی و تجاری را یادآور شد و خواستار پیگیری مسئولان دو کشور برای رفع موانع و توسعه مناسبات شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی، منافع دو کشور را تامین می‌کند، گفت: با توجه به ظرفیت و اراده جدی برای ارتقای همکاریها، افق روشنی پیش روی روابط دو کشور وجود دارد.

هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و تاریخی دو کشور اظهار امیدواری کرد که سفرش به تهران زمینه های توسعه روابط را در همه زمینه ها به ویژه در عرصه اقتصادی فراهم آورد.

وی با قدردانی از استقبال گرم مسئولان ایرانی گفت: گسترش تعاملات تهران با ایروان دارای اهمیت ویژه‌ای است و ارمنستان آماده است در عرصه های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به عضویت کشورش در اتحادیه همکاریهای اقتصادی «اوراسیا» گفت: ارمنستان می تواند دریچه ای برای عرضه محصولات مختلف در بازار بزرگ ۱۵۰ میلیون نفری حوزه اوراسیا باشد.

وی با تشکر از رفتار خوب و گرم دولت و ملت ایران با جامعه ارامنه ایران از رییس جمهوری کشورمان خواست تا در فرصت مقتضی به این کشور سفر کند.

دکتر روحانی: مقررات بین‌المللی، مکانیزم اصلی اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای است

رییس‌جمهوری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع مشکلات از طریق تفاهم، اعلام کرد و گفت: مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مکانیزم اصلی برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ظهر پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییس‌جمهوری سوئیس، گفت: ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود.

رییس‌جمهوری، تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است.

دکتر روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولت‌هایی که بخواهند از این گروه‌ها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.

رییس‌جمهوری گفت: توسعه یک کشور در حالی که همسایگان فقیر و عقب‌مانده باشند، پایدار و مطلوب نیست؛ تحریم هم به دلیل ماهیت تبعیض‌آمیز و غیر انسانی، باعث بدبینی مردم نسبت به کشورهایی است که اعمال تحریم کرده‌اند.

دکتر روحانی، با اشاره به روحیه صلح‌جویی ملت سوئیس، گفت: باید از این زیربنای فرهنگی خوبی که وجود دارد در جهت توسعه روابط استفاده کرد.

رییس‌جمهوری، علاقمندی برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: بسیاری شرکت‌ها در حوزه انرژی باید بتوانند آزادتر فعالیت کنند و مشکلی در خصوص همکاری‌های انسان‌دوستانه و دارو نیز نباید وجود داشته باشد.

«دیدیه بورکهالتر» رییس جمهوری سوئیس نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزهای بین‌المللی ایجاد و با «گفت‌وگو» تعمیق پیدا می‌کند، گفت: ما از تلاش‌های ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی می‌کنیم.

وی درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود حضور پیدا کند.

رییس‌جمهوری سوییس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، اظهار امیدواری کرد، راه‌حلی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق نهایی حاصل شود.

۰ نظر افراد موافق ۰ افراد مخالف ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۲
علیرضا تقوا